4 Ιουν 2015

Κριτική κινηματογράφου 30/5/15

Του Νέστορα Πουλάκου
 o-ekatontaxronos
Ο εκατοντάχρονος που πήδηξε από το παράθυρο και εξαφανίστηκε

Σουηδία – 2013. Σκηνοθεσία: Φέλιξ Χέρνγκρεν. Σενάριο: Φέλιξ Χέρνγκρεν, Χανς Ινγκέμανσον. Παίζουν οι: Ρόμπερτ Γκούσταφσον, Ίβαρ Γουικλάντερ. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: Seven Films/Spentzos Film

Ένα παγκόσμιο μπεστ σέλερ γίνεται ταινία και αποτυπώνει ανάγλυφα όσα γλαφυρά, ξεκαρδιστικά, «κουλά» διαβάσαμε στη λογοτεχνική επιτυχία του Γιόνας Γιόνασον. Πιστοί στη σημαντική λογοτεχνική τους παράδοση, οι Σκανδιναβοί συνεχίζουν αυτή την επιτυχία του και στη μεγάλη οθόνη. Αυτή τη φορά σειρά παίρνει το ιδιαίτερο και σχεδόν ειρωνικό βιβλίο του Γιόνασον που κυκλοφορεί στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Ο Άλαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, γιορτάζει τα εκατοστά του γενέθλια. Πρόκειται για έναν άντρα με γεμάτο παρελθόν, που όλο πέφτει σε ασυνήθιστες περιστάσεις. Τη συγκεκριμένη ημέρα βρίσκεται σε νοσοκομείο και ο Άλαν αποφασίζει να δραπετεύσει.

trelh-agaph

Τρελή αγάπη

Αυστρία, Λουξεμβούργο, Γερμανία – 2014. Σκηνοθεσία-Σενάριο:Τζέσικα Χάουσνερ. Παίζουν οι: Κρίστιαν Φρίντελ, Μπίρτε Σκνέινκ. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: Feelgood Entertainment.

H νέα ταινία της αβανγκάρντ Αυστριακής σκηνοθέτριας Τζέσικα Χάουσνερ, που διαγωνίστηκε στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα», του περυσινού Φεστιβάλ Καννών, είναι εποχής και μας γυρίζει πίσω στον 19ο αιώνα. «Πατάει» στην αληθινή ιστορία του αυτόχειρα ποιητή Χάινριχ, ο οποίος «πήρε» μαζί του και τη νεαρή και γοητευτική Ενριέτα, που τον αγαπούσε με πάθος. Ο νεαρός Χάινριχ ήταν ένας Βερολινέζος μελαγχολικός ποιητής του ρομαντισμού, που θεωρούσε ότι η καλύτερη απόδραση από την απόγνωση είναι η αυτοχειρία. Αποφάσισε να βρει μια γυναίκα που θα τον ακολουθούσε στο απονενοημένο διάβημα.

apoxairetismos-sti-glossa

Αποχαιρετισμός στη γλώσσα

Ελβετία, Γαλλία – 2014. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Παίζουν οι: Ελοΐζ Γκοντέ, Καμέλ Αμπντελί. Διάρκεια: 70΄. Διανομή: Weird Wave.

Βραβείο της Επιτροπής στο περυσινό Φεστιβάλ Καννών για τον γερόλυκο του θεσμού, τον «τελευταίο των Μοϊκανών» και τον ζωντανό θρύλο ενός σινεμά που έχει περάσει ανεπιστρεπτί, του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Ο «αρχιερέας» της Νουβέλ Βανγκ πειραματίζεται στα 85 του με την κάμερα και κάνει μια τρισδιάστατη ταινία. Μια παντρεμένη γυναίκα γνωρίζει έναν ανύπαντρο άντρα. Ερωτεύονται, μαλώνουν, τα χέρια πληγώνουν τη σάρκα. Ένα αδέσποτο σκυλί διασχίζει τη χώρα. Οι εποχές περνούν. Μια δεύτερη ταινία ξεκινά, ίδια με την πρώτη, αλλά και όχι. Οι άνθρωποι μιλούν για την πτώση του δολαρίου, την αλήθεια που κρύβεται στα μαθηματικά και τον θάνατο ενός κοκκινολαίμη.

*Η στήλη δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα ΣΤΟ ΚΑΡΦΙ (30-5-15).