13 Νοε 2008

Κινηματογραφικές Πρεμιέρες 13ης Νοεμβρίου..


Il Divo ***1/2

Τζούλιο Αντρεότι σημαίνει Ομερτά

Πολιτική βιογραφία, ιταλικής και γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Πάολο Σορεντίνο, με τους Τόνι Σερβίλο, Άννα Μποναγιούτο.

Τα έργα και οι ημέρες του Τζούλιο Αντρεότι, επτά φορές πρωθυπουργού της χώρας, ισόβιου γερουσιαστή, αποκαλούμενου κι ως «μέγα Τζούλιο», που αποκαθηλώθηκε από τη συνείδηση των ιταλών πολιτών όταν δικάστηκε, καταδικάστηκε, αθωώθηκε και.. ξανά από την αρχή τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας των καταγγελιών για τις στενές σχέσεις του με τη ναπολιτάνικη μαφία.

Τελικά οι γείτονες μας ήταν να μη το πάρουνε απόφαση. Έχουν βαλθεί να μας μάθουν σινεμά και μάλιστα πολιτικό. Μήπως ήρθε η ώρα της επιστροφής της μεγάλης ιταλικής σχολής του κινηματογράφου; Το πρώτο χτύπημα ήρθε με το «Γόμμορα» του Ματέο Γκαρόνε. Τώρα το «Il Divo» του Σορεντίνο. Ενός σύγχρονου σκηνοθέτη με καθαρή κινηματογραφική ματιά και εμπεριστατωμένη άποψη επί του αντικειμένου. Τολμά και καταπιάνεται με τη βιογραφία ενός ζωντανού θρύλου της πολιτικής ζωής της Ιταλίας και το κάνει θαυμάσια. Σπιντάτα, με στυλ και ατμόσφαιρα, δίνοντας την απαραίτητη δόση ιταλικής κουλτούρας. Με απλό τρόπο υποδεικνύει πως πρέπει να γίνεται μια βιογραφία για τον λαό, κάνοντας το «Νίξον» του Στόουν να φαίνεται παιδικό. Εξαιρετική, επίσης, η ερμηνεία του Τόνι Σερβίλο, ο οποίος δεν υποδύεται τον Αντρεότι.. είναι ο Αντρεότι. Απλά συγκλονιστικός. Όπως και η ταινία. Άξιζε το βραβείο της κριτικής επιτροπής των Καννών. Αξίζει να τη δείτε.

Το Κύμα ***

Ο φασίστας που κρύβεις μέσα σου

Δραματική, γερμανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ντένις Γκάνσελ, με τους Γιούργκεν Βόγκελ, Φρέντερικ Λάου.

Ένας νεαρός καθηγητής όταν βλέπει ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας της Ιστορίας δεν αποδίδουν, αποφασίζει να εφαρμόσει ένα ιδιότυπο πείραμα που προβλέπει τη συγκρότηση μιας ελίτ με μυστικούς κώδικες, αυστηρή πειθαρχία και υψηλούς στόχους. Το «Κύμα», όπως ονομάστηκε, στέφθηκε από μεγάλη επιτυχία, όταν όμως ξέφυγε από τον έλεγχο του καθηγητή πήρε διαστάσεις τρομακτικές : φασισμός.

Ένα είναι σίγουρο : όλοι κρύβουμε έναν φασίστα μέσα μας. Και τον βγάζουμε όπου βρίσκουμε χώρο : είτε στον μπακάλη της γειτονιάς, είτε στις προσωπικές σχέσεις μας. Στη δουλειά μας, σίγουρα. Επίσης, σαν δουλειά το είδαν ο Χίτλερ με τον Μουσολίνι και το παράκαναν. Έκαψαν τον κόσμο όλο. Επομένως αυτή η συνδιαλλαγή με την ανθρώπινη φύση είναι απαραίτητη. Και το αληθινό πείραμα που έγινε στο Λύκειο του Κιούμπερλει στο Πάλο Άλτο το 1967 από τον καθηγητή Ρον Τζόουνς απέδειξε όλα τα παραπάνω περίτρανα. Η συλλογικότητα, η πειθαρχία βγάζουν τη δύναμη για την επίτευξη του στόχου. Και ο άνθρωπος έχει ανάγκη έναν άνθρωπο να τον ποδηγετεί. Από κει και πέρα ο ταλαντούχος σκηνοθέτης Γκάνσελ πήρε το βιβλίο του Τοντ Στράσερ, που έγινε επιτυχία στη Γερμανία και διδάσκεται υποχρεωτικά στα σχολεία και έκανε μια ταινία, που θριάμβευσε στα φεστιβάλ και ενθουσίασε το κοινό. Αρκετά νεανική, έως πολύ, ίσως στα χέρια ενός σκηνοθέτη σαν τον Γκας Βαν Σαντ, που είναι πιο κοντά στην εφηβική κουλτούρα, να ήταν διαφορετική.

Νύχτες στη Ροδάνθη **

Φώτα, κάμερα.. Ρίτσαρντ Γκιρ

Αισθηματική, αμερικανικής και αυστραλέζικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τζωρτζ Γουλφ, με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Ντάιαν Λέιν.

Σε ένα απόμερο πανδοχείο, στην επαρχιακή πόλη Ροδάνθη, στη Βόρεια Καρολίνα, συναντιούνται και ερωτεύονται η Έιντριαν και ο Δρ. Πολ Φλάνερ, αμφότεροι απογοητευμένοι και προβληματισμένοι τόσο από την επαγγελματική όσο και την προσωπική τους ζωή. Η γνωριμία τους θα τους αναζωογονήσει και θα δουν τη ζωή με άλλο μάτι.

Ρομάντζο, μελό και Ρίτσαρντ Γκιρ οδηγούν σε ένα και μόνο αποτέλεσμα : εισιτήρια, κλάμα, έρωτας. Θέλουμε κάτι άλλο; Αν μάλιστα προσθέσουμε την εξαιρετική φωτογραφία της ταινίας (το μεγαλύτερο ατού της) τότε μιλάμε για ζευγάρια χέρι-χέρι και τις θαυμάστριες του «American gigolo των ‘80s» ουρά έξω από τα Village. Το γοητευτικό δίδυμο Γκιρ-Λέιν συναντιούνται για τρίτη φορά, αλλά κάθε φορά και χειρότερα. Από τη μιουζικερί σχέση του «Κότον Κλαμπ» (του Κόπολα), στις διαλυμένες επαφές της «Άπιστης» (το 2002) και στον μοιραίο έρωτα στη Ροδάνθη. Έτοιμοι; Πλάνο 1. Σκηνή 1. Ο Δρ Φλάνερ φιλά παθιασμένα την Έιντριαν με φόντο τον ωκεανό..

Άλλες ταινίες

Ο Ζακ και η Μίρι γυρίζουν πορνό


Κωμωδία, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Κέβιν Σμιθ, με τους Σεθ Ρόγκεν, Ελίζαμπεθ Μπανκς.

Δυο παιδικοί φίλοι σε οικονομική απόγνωση, ο Ζακ και η Μίρι, αποφασίζουν να γυρίσουν ταινίες πορνό για να πιάσουν την.. καλή, καταλήγουν όμως ερωτευμένοι μεταξύ τους.

Από τον ευφυή σκηνοθέτη των «Υπαλλήλων»¨και του «Δόγματος», δυο ταινιών που ενθουσίασαν το νεανικό κοινό, έρχεται μια μέτρια παραγωγή που –υποτίθεται- ότι θέλει να περάσει κοινωνικό μήνυμα, καταλήγει όμως ν’ αναμασά τετριμμένα εφηβικά κινηματογραφικά τερτίπια.

Ταξίδι στο φεγγάρι (3D)

Κινούμενα σχέδια, βελγικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μπεν Στάσεν.

Μαζί με τον Νιλ Άρμστρονγκ και τους δυο συναδέλφους του, προσγειώθηκαν στη Σελήνη το 1969 και δυο.. μύγες θαρραλέες, που άλλαξαν τη ροή της ιστορίας για πάντα.

Από τον «μάγο» των 3D κινουμένων σχεδίων Μπεν Στάσεν, μια ευχάριστη κωμωδία για παιδιά, με αρκετή δόση, όμως, αντικομουνιστικής προπαγάνδας χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος.

Νέστορας Πουλάκος

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 13-11)